viernes, 18 de mayo de 2018

ELS BLOCS DE CASTELLAR

INTRODUCCIÓ
En aquest article vull presentar un seguit de blocs que tenim al nostre poble, i que amb alguns amics vem dedicar-nos a netejar durant l'estiu del 2017 (i espero que aquest 2018 seguim amb la feina).
Això fou possible gracies al Tomas, ja vaig parlar d'ell a l'article del Foio. Aquest home és un gran coneixedor dels entorns de Castellar, i ens va ensenyar varis blocs bruts amagats pels boscos del poble. Aleshores vem començar a netejar-los plegats, i van sortir alguns blocs macos d'escalar, on surten problemes interessants, en raconades boniques. Aquestes roques estan desperdigades per arreu, però es concentren sobretot a la Vall de Canyelles. En aquest article vull ubicar-los i descriurels per a qui vulgui escalar-los. Espero que ningú que llegeixi això i decideixi emboscar-se a buscar aquests blocs, tingui la intenció de trobar un gran sector i un gran dia d'escalada; són blocs d'interès local, on s'hi pot escalar, és clar, però sense grans pretensions. Amb això no els vull desmereixer, doncs són racons que m'encanten i rere les pedres hi ha feina, el que vull dir és que si algú es dirigeix a aquests blocs amb finalitats purament esportives, "d'apretar", acabará decepcionat.
Val a dir que mai m'ha agradat massa això de fer bloc; el fet de netejar aquestes pedres i ressenyar-les respon a una altra afició, la de coneixement del territori i passar estones ocupat a la muntanya. I és degut a la meva desafecció al bloc, que ni he sigut l'artífex ni el que més hi ha treballat, en la neteja d'aquestes pedres. Bé, començo amb la seva enumeració i ho faré per un bloc que resta força aïllat de la majoria.

EL CACHALOTE
El primer bloc, de roca calcaria, el trobem just al costat del Riu Ripoll, al seu pas per la zona de Fontscalents. Ens el va ensenyar el Tomas. El Cachalote es troba a la zona del turó de la Malesa, una contrada molt interessant i molt propera al poble amb molts elements d'interès (com ara el Gorg d'en Fitó) que espero ressenyar aviat.
Per arrivar a aquest bloc hem d'agafar la carretera de Castellar cap a Terrassa, i uns 50 metres més enllà del pont (anomenat Pont Nou) que travessa el Ripoll, hem de girar cap a la dreta, on s'obre una ampla pista. Aquesta pista és el camí de Can Juliana, i connecta Castellar del Vallès amb Sant Feliu del Racó. Ara cal seguir aquesta pista fins que uns minuts més enlla es bifurca: tenim una pista que fa una abrupta pujada, asfaltada en aquest tram, i una pista de terra que segueix planejant. en direcció al Ripoll. Aquesta última és la que hem d'agafar. Desprès d'uns minuts de molt bon caminar, i obviant una pista que hem trobat i que pujava a ma esquerra, arrivem a un abocador clausurat. Ja som al Turó de la Malesa. Seguim el camí, que a l'abocador es transforma en corriol; i avancem per aquest bosc espès, passant pel costat d'un refugi excavat a una terrossa paret, i un pi blanc ben imponent. Amb pocs minuts seguint aquest camí apareix un trencall a ma dreta, que fa força baixada i que està indicat amb una fita de pedres. Aquesta baixada ens durà de pet al Cachalote, que està just a la riba dreta del Ripoll. Si el camí us acaba portant a un gran gorg, (Gorg d'en Fitó) és que us heu saltat el trencall, torneu enrere i busqueu-lo: és força facil de trobar.
Pel que fa a l'escalada, la roca és prou bona, i ofereix alguns problemes facils, i un de dificil a la zona més desplomada.

El perque del seu nom és força evident

Roca que hi ha al cantó del Cachalote

LA ROMA
La seguent roca a comentar és la meva preferida, i també la més propera al poble. De fet, hi està molt i molt a prop. És un bloc calcari de formes molt arrodonides i llimades. Ofereix tres problemes per escalar, amb graus que volten el sisè. Aquesta roca s'alça molt a prop del Torrent de Canyelles, i de fet a l'altra banda d'aquest ja tenim les primeres cases del poble. Tanmateix aquest racó on hi ha la roca queda amagat per la vegetació que l'envolta, i que crea un espai recollit, íntim i maco.
Per a trobar aquesta roca hem d'anar a buscar el carrer de Sant Sebastià i fer-lo de baixada. Al primer revolt fort que trobem, cap a l'esquerra, ens hem de fixar i sortir pel colze d'aquest. Hi ha una petita rampa descendent de formigó; al baixar-la ens trobarem uns esglaons fets a la terra.
En aquest punt elevat, veiem a sota nostre el tàlveg que crea el torrent de Canyelles, i a l'altra banda un bosquet on s'amaga el nostre bloc. La foto és de la vista que es té des d'aquest punt, i senyala on queda amagat el bloc. Així doncs des d'aquest punt, baixem les escales, i agafem aquest camí que primer vira a l'esquerra, i desprès ja comença a baixar per tal de travessar el torrent. El travessem (mai acostuma a portar molta aigua) i ens enfilem per l'altra vessant en direcció a la pedra. Uns instants desprès trobem una especie de repla cobert d'herba. Hem de pujar pel cantó d'unes feixes ja en estat crític, i al ser sobre la segona, virar cap a la dreta, i seguir per aqui per a trobar amb pocs segons la pedra en questió.

Té altres accessos, ja que també es pot agafar el trencall a ma esquerra que surt de la pista de Canyelles i que es dirigeix a Can Borrell i l'airesol. Seguint aquest camí aviat apareix una torre d'alta tensió a ma esquerra del camí. Entre aquesta torre i el torrent de Canyelles acabarieu trobant La Roma.
Adjunto fotos de la roca en questió, però he d'aclarir que l'aparell amb el que fotografio normalment està de baixa, i aquestes fotos les ha fet un mobil vell que tinc. Deixo pendent d'anar a prendre fotos de més qualitat.

L'escala de la feixa
Aquest bloc es troba en un indret replet de feixes de pedres, que testimonien l'ús agrícola que es donava a tots aquets rodals. Just als peus de la pedra, hi ha una feixa, mig enrunada com totes, on encara hi aguanta una escala, feta amb lloses del mateix mur.
Sens dubte aquesta gent sabia el que es feia...

Cal destacar una roca que es troba molt a prop d'aquesta.
Un cop a la roma, hi ha un corriol que va paral·lel al torrent de Canyelles, en direcció N. Si l'agafem, amb mig minut ens dura a un altre bloc, que també és net. Dubto que aquest sigui mai escalat, doncs el terra és molt irregular, ple d'esbarzers, i queda quasi bé sobre la llera del torrent. Tanmateix trobo interessant ressenyar-la, és un element més dels que conformen el nostre entorn, i a mi m'agradaria coneixe'ls tots.

La roca del cantó, desplomada